6/13/2005

istanbul modern ve fikret mualla

Farketmeden geçmeyelim: Gündem kaydırma, kafa karıştırma, konuyu minorleştirme ile karşı karşıyayız. Istanbul Moderndeki Fikret Mualla (FM) sergisi üzerindeki bulut bunun güncel örneği. FMların sahte mi gerçek mi tartışması da böyle beceriksiz bir durum. Beral Madra, farklı bir gündem oturtmaya çalışmasa, konu FM'da sabitlenecek. O gündeme de gelecegim yakın zamanda.
Sorular sunlar olabilirdi:
Türkiye'de onca retrospektifi yapılması gereken sanatçı dururken neden FM seçilmistir? FM o kadar önemli bir sanatçı mıdır gerçekten? Kayda değer bir görsellik, bir tarif mi getirmistir dünyamıza? Yoksa gayet sıradan, kolay, kabul edilebilir, burjuva hazlarına müsait, zararsız ve hayatı da dramatizasyona uygun oldugu mu içindir albenisi?
FMnın eserlerinin koleksiyonlarda olması bir retrospektif için yeterli bir neden midir? Özel koleksiyon ile müze arasındaki mesafe bu kadar kısa mı olmalıdır? Müze hem sünger hem de filtredir. Bu iki görevden birinin yerine getirilmemesi ne anlama gelir?
Diyelim ki FM Istanbul Modern'deki ilk retrospektifi hakketmiş birsanatçıdır, sergi müzecilik yönünden bu kadar da özensiz mi olmalıdır?
Karşılaştırın lütfen: İlhan Koman sergisi mi, FM sergisi mi? Hangisini hatırlayacaksınız yarın?
Eğer Istanbul Modern Istanbul burjuvazisinin oyuncağı olarak kendine bir değer biçiyorsa, FM sergisi doğru bir secim olmuş, müzeye çok yakışmış. Ancak eğer dünya ölçeğinde bir yer edinme arzusu varsa müze yönetiminin, aynı şeyi söyleyemeyeceğim.
Geriye ne kaldı? Ali Akay'in Ferit Edgü'ye verdigi güzel cevap dışında?
Aman bunları geçelim. Son iki haftadan müze yenilemeleri, genişlemeler ve genel durum üzerine bir kaç haber adresi size.
Gelecek başka yerde:


  • "RENZO PIANOART INSTITUTE OF CHICAGO"

  • "CORCORAN VE FRANK GEHRY Projesinin iptal edilmesı üzerine"

  • "METROPOLITAN MUSEUM, NEW YORK genişlemesi"

  • "MÜZELER NEDEN ÖNEMLİDİR? Philippe de Montebello, Metropolitan Museum yonetmeni"

  • "MÜZELER YENİ STADYUMLAR MIDIR?"