9/24/2007

Nehirler ve Santraller

Bilbao Guggenheim'ın önünden akan Nervión nehri Silahtarağa'nın köşesinde sonlanan Haliç gibiydi. Here ikisi de 10 yıl önce endüstri atıklarıyla doluydular.
Tate Modern, artık herkese malumdur, Santralİstanbul gibi, enerji santraliydi.

Aşağıdaki yazıların tümünü okursanız iyi olur. Bu bir gözlem, yani, bir kritik değil. Temizlenen Thames'in kıyısındaki Tate Modern'in bir yılda ağırladığı 7.7 milyon insan, bir müzenin, kendi başına, Türkiye'ye geçen yıl gelen toplam [yabancı pasaportlu] nüfusun 1/3'ini karşıladığını gösteriyor. Bilbao "Wallpaper City". Ama yemeği de, çarşı pazarı da İstanbul'dan kat be kat daha iyi.

Daha bekleyin, Çin ve Hindistan henüz seyahat etmeye başlamadı. Tate Modern'in 7.7 milyonu bir şey değil, çok daha şaşırtıcı rakamlar göreceğiz. Museum of Modern Art bu yıl kendisinin kat be kat büyüğü, ansiklopedi gibi bir müze olan Metropolitan Museum Art'tan daha çok izleyici gördü.

Bu bağlamda müze, kent ekonomisi, gözlem ve güvenlik teknolojileri de birbirlerine gittikçe kilitleniyorlar. Kent ölçekli bir terör uygulaması müze ekonomisini çökertecek şiddette çünkü. Neyse, konuyu dağıtıyorum...

En büyük zorluk egomuzu bastırmak oldu
22 Eylül 2007, Hürriyet Cumartesi
Hakan Gence
..Tümertekin önce bu kadar güçlü bir yapıya ne katabilirim diye sormuş kendi kendine. Mekanın gücüyle mimar egosunu çatıştırmamak için çabalamış. Ziyaretçilerin "Vay, ne yapmışlar!" değil, "Ne güzel bir yer ama mimar buraya ne yapmış ki?" sorusunu sormaları için uğraşmış...


What's so great about the Tate?
Sarah Phillips
Blogs.Guardian.co.uk
The buildings have become landmarks at each location, the Tate Modern in particular. Since its transformation from power station to place to go, it has become an iconic part of the capital's architecture, making a mark on the Thames skyline. For Woody Allen, a trip to Tate Modern was so quintessentially British that he included it in his first London film.

Bilbao, 10 Years Later
Denny Lee
...“No one had heard of Bilbao or knew where it was,” said Terence Riley, director of the Miami Art Museum and a former architecture and design curator at the Museum of Modern Art in New York. “Nobody knew how to spell it.”
The Guggenheim changed that overnight. Microsoft Word, Mr. Riley noted, added “Bilbao” to its spell checker. And as word of the Guggenheim spread, tourists of all stripes began converging onto the small industrial city — the Pittsburgh of Spain — just to check it off their list...

Even for those who couldn't spell “Bilbao,” let alone pronounce it (bill-BAH-o), the city became synonymous with the ensuing worldwide rush by urbanists to erect trophy buildings, in the hopes of turning second-tier cities into tourist magnets. The so-called Bilbao Effect was studied in universities throughout the world as a textbook example of how to repackage cities with “wow-factor” architecture. And as cities from Denver to Dubai followed in Bilbao's footsteps, Mr. Gehry and his fellow starchitects were elevated to the role of urban messiahs...